בדיקת קרינה חשמלית - בדיקת קרינה מרשת החשמל

(מדידות שדה מגנטי בתדר נמוך ELF)

בדיקת קרינה חשמלית (הידועה גם בשמות: בדיקת שדה מגנטי מרשת החשמל, בדיקת קרינה אלקטרומגנטית מרשת החשמל, בדיקת שדה מגנטי ELF) היא אחת הבדיקות החשובות ביותר בבית או במקום העבודה. חברת אינספקטרום ייעוץ קרינה בראשות הפיזיקאי דוקטור ישראל כהן מבצעת בדיקות קרינה חשמלית בבתים ובמקומות עבודה באישור המשרד להגנת הסביבה. הבדיקות שלנו מקיפות ומדויקות ומבוצעות ע"י אנשי מקצוע מיומנים. מאמר זה יעזור לכם להבין מהי בדיקת קרינה חשמלית ומה חשוב לבדוק טרם שוכרים את שירותיהם של מומחים בתחום בדיקות אלו. לייעוץ חינם התקשרו 054-4571069.

מהי קרינה חשמלית? מה משמעות המילים "שדה מגנטי ELF"?

כשמדברים על בדיקת קרינה חשמלית מתכוונים לבדיקה של שדה מגנטי בתדר נמוך (הכוונה לתדר רשת החשמל שהוא 50 הרץ). כשאנו מדברים על השפעות אלקטרומגנטיות של רשת החשמל, צריך לדבר במונחים של שדה מגנטי ושדה חשמלי בנפרד ולא במונחים של קרינה שמתאימה יותר לבדיקה של מקורות שידור בתדרים גבוהים כמו קרינה מאנטנות סלולאריות (שידור בתדר של מאות מגה-הרץ). בבדיקה של ההשפעות החשמליות אנו מתרכזים בהשפעות של השדה המגנטי (ולא בהשפעות של השדה החשמלי) מכיוון שנוטים לחשוב שהוא המסוכן יותר עבורנו. לכן בדיקת קרינה חשמלית היא בדיקה של עוצמת השדה המגנטי שנוצר מכל מכשיר חשמלי בסביבת המגורים או במקום העבודה שלנו. מכיוון שמדובר בשדה מגנטי שמשתנה בתדר נמוך מאד (Extremely Low Frequency), קוראים לבדיקה זאת גם בשם בדיקת שדה מגנטי ELF.  

מה הסכנה הנובעת משדה מגנטי בתדר נמוך (תדר רשת החשמל) ?

שדה מגנטי נוצר מזרמים חשמליים ולכן כל מכשיר חשמלי מייצר אותו. הסכנה מהשדה המגנטי נובעת מכך שהוא יכול לחדור לגוף שלנו בקלות (שדה מגנטי בתדר נמוך חודר את רוב החומרים בטבע, כולל את קירות הבית). כשהוא בתוך הגוף שלנו, שדה מגנטי יכול ליצור זרמים מושרים (induced currents) ואז קיימת האפשרות שהוא יכול להשפיע על תהליכים ביולוגיים בתוך הגוף. בנוסף, מכיוון שהשדה המגנטי פועל בתדר נמוך (תדר רשת החשמל), קיים החשש שהוא יכול להשפיע על פעילות עצבית בגוף שגם היא פועלת בתדר נמוך, כאשר החשש גדול במיוחד לגבי תינוקות וילדים שאצלם המערכת העיצבית נמצאת בשלבי התפתחות ראשונים. השאלה היא תמיד האם עוצמת השדה המגנטי שאנו חשופים אליה נמוכה או גבוהה והאם היא עומדת בהמלצות המשרד להגנת הסביבה. מכיוון שאנו מדברים כאן על סוג של קרינה בלתי מייננת, מדובר בעיקר על השפעות בריאותיות ארוכות טווח במונחים של השפעה שנוצרה כתוצאה מחשיפה במשך שנים רבות. מסיבה זאת קשה לחקור את ההשפעות הבריאותיות של שדה מגנטי בתדר נמוך. המחקרים בעולם לגבי ההשפעות הבריאותיות עדיין נמשכים וניתן לומר שעדיין אין ברשות המדע תשובות חד משמעיות לגבי השפעות אלו (לחץ כאן לקבלת מידע לגבי השפעות קרינה ממתקני חשמל, מחקרים ותקנות בנושא קרינה בארץ ובעולם). 

שדה מגנטי בסביבת המגורים/עבודה שלנו – ממה צריך להזהר ?

ישנם מכשירים שמייצרים שדה מגנטי בעוצמה נמוכה וישנם מכשירים המייצרים שדה מגנטי בעוצמה גבוהה ולכן חשוב לזהות מאילו מכשירים בתוך הבית או במשרד כדאי להזהר. אמצעי ההגנה הכי טוב שלנו הוא המרחק – ככל שמתרחקים ממקור חשמלי, עוצמת השדה המגנטי הנובעת ממנו נחלשת עד שבמרחק מסויים היא נעשית תקינה. לכן הדבר הכי נכון לעשות כדי להקטין את רמת החשיפה שלנו הוא להתרחק מרחק מסוים ממכשירים חשמליים בעת פעולתם (כמובן שאם הוצאנו את המכשיר החשמלי מהשקע, הוא לא מייצר שדה מגנטי ולכן לא מהווה סיכון). זהו הפתרון הטוב ביותר כשמדובר במכשירים חשמליים בתוך הבית שלנו (שנאי/מטען/טרנספורמטור של מכשירים חשמליים בתוך הבית, החלק האחורי של המקרר, החלק הקדמי של הרדיאטור וכד'). בהקשר זה חשוב לציין שקיר אינו מגן עלינו מהשפעות שדה מגנטי שנובע ממכשיר חשמלי. לכן צריך תמיד לבדוק מה נמצא מצידו השני של הקיר ולדמיין שאין קיר. הבעיה היא שלא תמיד אנחנו יכולים להתרחק מהמקור החשמלי. למשל, קו מתח של חברת חשמל שעובר בסמוך לבית/משרד במרחק נתון או שנאי על עמוד חשמל שקרוב לבית/משרד שלנו או ארון חשמל במקום העבודה שנמצא מצידו השני של הקיר ליד עמדת העבודה שלנו או נמצא בתוך החדר שבו עובדים.

דבר נוסף שיכול לתת לנו אינדיקציה לגבי עוצמת השדה המגנטי הנובעת ממכשיר חשמלי היא הספק החשמל של המכשיר. מכיוון ששדה מגנטי תלוי בעוצמת הזרם שעובר במתקן החשמלי / מכשיר חשמלי, הרי ניתן לומר שככל שהמכשיר חסכוני יותר בחשמל, הוא בעל הספק חשמלי נמוך יותר ולכן רמת השדה המגנטי שהוא מייצר קטנה יותר. אם המכשיר החשמלי הוא בעל הספק גבוה, סביר להניח שהוא מייצר שדה מגנטי גבוה בסביבתו. בדיקת קרינה תוכל לתת לנו תשובה לשאלה מהם מכשירי החשמל המסוכנים ביותר בסביבתנו הקרובה ומהו המרחק שיש לשמור ממכשירים אלו כדי לא להיחשף לרמה גבוהה של שדה מגנטי.

בדיקת קרינה חשמלית – מדוע בדיקה זו חשובה ?

אי אפשר להתעלם מהעובדה שאנו מוקפים במתקני חשמל ובתשתיות של חשמל, כמו למשל ארונות חשמל, כבלי הזנת חשמל, קווי מתח גבוה וקווי מתח נמוך, מערכות סולאריות ועוד. כל התשתיות והמכשירים החשמליים הללו מייצרים שדה מגנטי ולכן חשוב מאוד לברר מהי רמת השדה המגנטי בביתנו או במקום העבודה שלנו, האם היא מהווה סיכון לנו ולבני המשפחה שלנו ומה ניתן לעשות על מנת להוריד את החשיפה בבית או במקום העבודה. בדיקת קרינה חשמלית היא בדיקה בה מודד מוסמך מגיע עם ציוד מדויק ומכויל ומבצע מדידות שונות שבסופן מתקבלת התוצאה של רמת החשיפה לשדה המגנטי. הצעד הבא יהיה הוצאת דו"ח מסודר ובו פירוט של כל הבדיקות שבוצעו על מכשירים חשמליים שונים, עוצמת השדה המגנטי שנמדדה והמלצות לפתרון הבעיות השונות או הצעות לפעולות מנע. לעיתים נגלה שדוקא מכשירי חשמל קטנים אבל קרובים מאד לגוף שלנו משפיעים עלינו יותר מאשר מכשירים גדולים או מתקנים של חברת חשמל שרחוקים מאיתנו. לכן חשוב לזכור שלא רק הגודל של המקור החשמלי קובע את עוצמת החשיפה שלנו לשדות מגנטיים, אלא גם המרחק. 

מי מבצע את הבדיקה ?

בדיקת קרינה חשמלית/ בדיקת קרינה מרשת החשמל / שדה מגנטי ELF תמיד תתבצע על ידי מודד שהוסמך ויכול להציג אישור מטעם המשרד להגנת הסביבה לביצוע מדידות של שדה מגנטי בתדר רשת החשמל. חשוב מאוד לדרוש מהמומחה שמגיע אליכם את האישור המתאים מטעם המדינה לביצוע הבדיקה. חשוב לבחור איש מקצוע מנוסה ומיומן שידע לזהות מקורות קרינה בתוך הבית/משרד ומחוצה לו וידע גם לספק פתרונות במידת הנדרש. בסיום הבדיקה יופק דו"ח רשמי שאותו ניתן להציג בפני רשויות מקומיות ואנשי מקצוע אחרים.

 חוששים שרמת הקרינה החשמלית בבית או במקום העבודה גבוהה? 
התקשרו אלינו 
054-4571069 ונשמח לשלוח מומחה בתחום של בדיקת קרינה חשמלית
מדידת שדה מגנטי /  בדיקת קרינה מארון חשמל – קו מתח – מתקן חשמלי
.

אינספקטרום ייעוץ קרינה - צור איתנו קשר